Info Seni dan Budaya

Susahnya PAS Mencari Hiburan Alternatif


Ibarat laut dengan pantai, bulan dengan matahari. Eratnya, hubungan antara dua komponen, saling bertaut. Begitu juga manusia dengan hiburan. Sejarah telah mencatatkan bahawa, keperluan manusia kepada hiburan khususnya muzik dan nyanyian tersangat besar, justeru itu tidak sepatutnya ada suara-suara yang meremehkan oleh sesetengah kelompok dari kalangan kita tentang nyanyian dan muzik.

Umum menganggap bahawa, muzik dan nyanyian sebagai sesuatu yang asyik dan melalaikan dan tidak pernah menemukan muzik yang islami. Tangggapan itu kerana kita hanya memungut sampah barat tanpa tahu makna filosofis di sebalik budaya popular tersebut, lalu kita prejudis kepada apa jua nyanyian dan muzik yang hadir dalam masyarakat kita.

Justeru itu kita kehilangan sebuah budaya yang lahir bersama dengan fitrah kejadian manusia, iakni keperluan hiburan. Melawan fitrah samalah melawan arus air yang deras, yang tentunya bukan sesuatu yang mudah tetapi amat meletihkan lagi sia-sia.

Di samping hiburan, muzik membuktikan berperanan dan berfungsi dalam masyarakat cukup banyak. Hanya kita melihat saat ini, Cuma hiburan kosong dengan gaya hidup yang disuap peradaban barat, sedangkan muzik sebenarnya adalah bahasa universal. Bahasa itu mempunyai hubungan erat dengan fikiran kita yang disebut dalam bahasa Arab sebagai kalam. Di samping itu, muzik juga sebagai alat ideologis, menyampaikan pesan-pesan yang efektif.

Bahkan muzik juga, menurut Ibnu Sina, seorang ahli perubatan Islam terulung, berfungsi sebagai terapi kesihatan dan ketenteraman jiwa. Justeru itu, sudah sampailah masanya, kita memcahkan mitos, bahawa muzik sebagai alat melalaikan, kepada alat menyampaikan sesuatu yang maaruf dan lebih dari itu adalah untuk mengajak manusia mendekati Yang Maha Pencipta dengan cara yang paling santai.

Syeikh Dr Yusuf Qardhawi, seorang ahli fiqh Islam terkenal dalam bukunya Halal dan Haram Dalam Islam tidak mengharamkan alat muzik tetapi mengharamkan unsur-unsur di luar muzik seperti percampuran lelaki perempuan dan nyanyian-nyanyian oleh wanita yang ditonton oleh lelaki atau aksi-aksi lain yang terbukti tidak sesuai dengan etika Islam.

Sejarah muzik, sebenarnya, tidak boleh lari dari tradisi Islam dengan kekayaan budayanya sehingga menyumbang kepada muzik di dunia moden masakini. Sebagai contoh, sebahagian alat muzik seperti gitar dan seruling, adalah hasil seniman Islam Cordova dan Andalusia (Sepanyol). Ibnu Sina sekali lagi berujaran mengenai muzik dalam bukunya, Qanun fi alThib, bahawa beliau melakukan pembedahan dengan pembiusan melalui bunyi muzik. Seterusnya beliau mengatakan, muzik mampu mempengaruhi sikap seseorang.

Begitu juga Jalaludin Rumi, menganggap bahawa dunia boleh diceriakan lewat kesenian, agama dan cinta. Justeru itu beliau menggabungkan muzik, agama dan cinta menjadi tarian Sufi yang ekosotik dan mengagumkan, penuh simbol dan keberkesanan spiritual.

Tetapi hiburan berbentuk muzik dan nyanyian yang hadir dalam masyarakat Malaysia hari ini diimport dari barat dan ternyata melalaikan, serta bertentangan dengan Islam sehinggan lorong kebaikannuya hampir tiada. Lirik-lirik lagunya berbentuk pemujaan material, manakala lingguk sang penyanyi khususnya wanita, penuh keghairahan berahi.

Muzik serta nyanyian seperti ini telah membudayai masyarakat kita sejak lama. Anak-anak lahir dan dewasa dalam alunan muzik barat yang didengarnya lewat radio atau televisyen. Hanya muzik seumpama itu yang menusuk telinganya saban hari. Meskipun tidak dinafikan, bahawa terdapat lagu-lagu dan nasyid, tetapi muzik seperti ini ternyata tidak upaya menarik kelompok remaja menghayatinya dan ia hanya layak dipersembahkan pada acara-acara keagamaan semata-mata.

PAS sebagai sebuah organisasi politik Islam utama di Malaysia, sering melabelkan, bahawa muzik dan nyanyian yang terdapat di Malaysia hari ini jauh menyimpang dari ajaran Islam, sehingga kerajaan Kelantan yang diperintah oleh PAS tidak membenarkan sebarang bentuk nyanyian dan muzik seumpama itu diadakan di negeri Serambi Mekah. PAS mahukan sebuah hiburan alternatif sebagai ganti kepada hiburan yang menyimpang dari kehendak Islam. Itu sesuatu yang wajar dilakukan oelh sebuah parti yang berjuang di atas fikrah Islam.

Tetapi malangnya PAS tidak berusaha untuk mencari sebuah hiburan yang Islami, sekurtang-kurangnya untuk warga negeri Kelantan. Sedangkan peranan dan fungsi lagu atau nyanyian dalam menyampaikan sesuatu pesan itu amat efektif. Mengambil Dikir Barat sebagai ganti hiburan alternatif samalah merampas kereta dari anak muda, kemudian menggantikan dengan kereta lembu. Sesuatu yang tidak patut atau hanya sekadar melepas batuk di tangga.

Umum melihat remaja-remaja di negeri Cik Siti Wan Kembang amat dahagakan hiburan, tetapi tiada siapa mempedulikannya. Gelojak rasa yang berbuak-buak di dalam dada anak-anak muda sepatutnya boleh difahami oleh pemimpin-pemimpin politik dan masyarakat lalu mencari satu bentuk hiburan moden yang sesuai dengan selera remaja masakini yang tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Tetapi usaha ke arah itu hampir tiada. Hanya bergantung kepada persembahan nasyid yang tidak mendapat respon yang menggalakkan dari kelompok remaja kecuali sedikit dari mereka yang berpendidikan agama yang sememangnya sudah baik perangainya.

Kekuatan sesebuah lagu banyak bergantung kepada lirik, kerana lirik itu kalam. Para nabi menyampaikan pesanan tauhid lewat kalam, justeru itu ternyata kalam itu amat besar peranannya dalam mengajak manusia kepada maaruf dan mencegah manusia dari melakukan kemungkaran serta mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Dalam hal ini, lirik-lirik lagu yang dinyanyikan oleh papa rock, Ramli Sarip misalnya, memenuhi kategori sebagai lagu-lagu yang memuji keTuhanan, yang didendangkannya dengan penuh penghayatan, sehingga membangkitkan kesedaran para pendengar dan peminat akan kebesaran Yang Maha Pencipta dengan segala keagunganNya.

Lirik-lirik lagu nyanyiannya ridak jauh beza dengan syair atau puisi para Sufi di zaman silam dalam meluahkan rasa hatinya kepada Allah SWT dan hasilnya bukan sedikit, para pendengar dan peminat yang mendengarnya akan terasa bahawa dirnya sekarang bukan sahaja sedang menikmati sebuah lagu malah lebih dari itu, sedang mengingati Allah SWT dengan segala kebesaranNya. Keberkesanannya dengan mendengar lagu-lagu tersebut bagi kelompok remaja, jauh lebih baik dari seribu dendangan lagu-lagu yang dibawa oleh penyanyi nasyid.

Sebagai contoh, beberapa rangkap lagu ketuhanan yang dinyanyikan oleh beliau:
Kaulah Yang Maha Agung, Kaulah Yang Maha Mengetahui, Tuhan dunia akhirat, Tiada aku tanpaMu (Kau Yang Satu)

Tua, Muda, miskin, kaya, Pasti kembali kepadaNya, rumah, harta, gedung, istana, tiada lagi berguna, hanya amal, budi, bakti, suci (Kalimah Terakhir)

Pencipta Kaulah berkuasa, Atur wajah perjalananku, biar duka dan hidup merana, aku hanya menyerah (Doa)

Di atas nama kebenaran, di atas nama ketulusan, di atas nama Tuhanmu, di atas nama Yang Maha Esa, di atas nama Yang Maha Kuasa, di atas nama Tuhan Yang Satu, katakan Tuhan itu satu (Iqra’)


Dan banyak lagi lagu-lagu seumpama itu yang dinyanyikan penuh syahdu oleh beliau.

Masyarakat khususnya golongan remaja, sangat memerlukan kehadiran penyanyi yang membawa mesej keTuhanan seperti itu dan Negeri Kelantan, yang sudah 15 tahun diperintah oleh PAS sepatutnya sudah melahirkan 10 orang Ramli Sarip.

ROSSEM
(dipetik daripada akhbar Buletin Demokrasi, bil. 66, keluaran 30 April 2005)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home