Info Seni dan Budaya

Kenali Jeet Kune Do

Ø Jeet Kune DO adalah sejenis seni bela diri yang bermaksud jurus menangkis pukulan.

Ø Ianya bukanlah satu gaya baru bagi kung fu ataupun karate.

Ø Ianya mula dicipta pada tahun 1967 oleh Bruce Lee yang pada ketika itu mengalami kecederaan tulang belakang yang serius. Di dalam proses penyembuhan, beliau telah mendapat ilham untuk menggayakan seni beladiri ini.

Ø Dengan kepakaran beliau dalam seni Kung Fu Wing Chun, beliau telah menggabungkan beberapa seni tempur lain seperti tinju dan sebagainya sehingga terciptalah Jeet Kune Do – “The Way of Intercepting Fist”.

Ø Peraturannya yang paling asas adalah, menyerap apa yang berguna, menolak apa yang tak berguna dan menambah apa yang sewajarnya diambil”.

Ø Jeet Kune Do bukan satu system kerana system merupakan satu formula, ianya membawa maksud seni, dan seni terbuka untuk diinterpretasi dan dieksperesi.

Ø Ia menitikberatkan kesederhanaan.

Ø Pengikutnya sering melihat ianya sebagai satu sudut pandangan berbanding sebagai sebuah pusat pembelajaran berbanding sebagai sebuah pusat pembelajaran seni bela diri atau gaya seni bela diri.

Ø Ianya merupakan seni beladiri yang pertama mengamalkan bentuk pertarungan bebas dalam dunia beladiri di mana ianya memberi peluang kepada pengamalnya menggunakan kreativiti sepenuhnya untuk menggayakan Jeet Kune Do.

Ø Ia juga merupakan innovasi campuran gaya pertarungan dan integrasi daripada gerakan pelbagai disiplin lain.

Ø Ianya menekankan pergerakan mengikut aliran pukulan lawan, maknanya si pengamal Jeet Kune Do akan menahan setiap pukulan lawannya sebelum sempat dia diapa-apakan oleh lawannya.

Ø Ia tiada batasan dan bergerak bebas.


Ø Konsepnya adalah untuk membebaskan pengikutnya daripada bergantung kepada mana-mana gaya ataupun corak seni beladiri yang lain.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home